پنج توصیه ناب شهید عالی فکر به نوجوانان

پنج توصیه ناب شهید عالی فکر به نوجوانان

شهید در آخرین نامه اش به برادر نوجوان خود نکاتی را در جهت توسعه فکری و مذهبی سفارش می کند که خواندن آن برای هر خواننده ای به ویژه نوجوانان و جوانان سودمند است.

شهید عالی فکر نوشته است:

– هرچقدر سن انسان بالاتر میرود تجربه‌اش زیادتر میشود وبه اشتباهات گذشته خود پی میبرد و بهترین انسان هم کسی است که علاوه بر پندگرفتن از گذشته دیگر مرتکب خطاهای آن نشود.

– قبول کردن هر سخن نیک و درست است که در زندگی انسان نقش دارد و آدمی را از گمراهی نجات میدهد. اطاعت پدر و مادر واجب میباشد مگر در معصیت خدا که در آن صورت جایز نیست، در نتیجه اگر مطلبی را گفتند، سعی کن انجام دهی و نکند، در فکر آدمی مطلبی بیاید که بگوید آنها نمی‌دانند و من بهتر میدانم و سخنان آنها را پوچ و بی ارزش کنی. در جلوی افراد غریبه، بی توجهی به سخنان آنها نمائی، بلکه هرچقدر هم برایت سنگین میاید، باز انجام ده که اطاعت از آنها در درجه اول قرار دارد.

– باید بدانی، درحال حاضر برای شخص شما درس از همه مسائل مهمتر است و یادگیری دروسی که به درد جامعه میخورد، مهم است و فکر شما باید دراین باشد که بیشتر یاد بگیری نه اینکه به همان مطالب سرکلاس ومدرسه اکتفا کنی و تا تمرین کتاب تمام شد، به کتاب و غیره کاری نداشته باشی بلکه تلاش بیشتر، حاصل پرسودتر و بالاتری را دارد. اوقات بیکاری خود را بیکار نباش. در کوچه رفتن، کاری را درست نمی‌کند سعی کن دنبال حرفه، هنر ویادگیری مطالب بروی. این نباشد که دیگران شما را بیاورند و کار تحویل دهی، خود شما باید حرکت کنی و دنبال پیداکردن چنین مکانهائی بروی که تازه سالم و درست باشد و مواظب باش افراد و محیط آنهم سالم و از هرگونه آلودگی اخلاقی بدور باشد.

– در مورد دوستانت سعی کن دوستانی داشته باشی که شما را به یاد خدا هدایت و آگاهی دعوت کند شما را از خطرها دور کند.دوستانی که با یکدیگر برادر وار باشید. در موقع سختیها با هم باشید.

– فعالیتهای فوق برنامه مدرسه فرهنگی و تبلیغی تا حدی خوب است که شما را از درس درو نکند و نمرات شما را پائین نیاورد. باز بگویم اینهائی که گفتم حاصل تجربه‌ای بود که دیدم و در زندگی خودم دچار آن شدم و به اشتباهات خود پی بردم. حرف خوب را بشنو و عمل خوب را انجام بده حال بخواهد آن طرف خود عامل به حرف باشد یا نباشد.

گزیده ای از وصیتنامه شهید

امروز خود شاهد هستيد كه دشمنان ما در همه شكل و قيافه به جنگ اين نظام مقدس بپا خواسته‌اند و سعى در نابود كردن ارزشهاى مقدس اين انقلاب الهى را دارند. آنوقت من به امور عادى زندگى خود ادامه بدهم و بگويم كه ديگران هستند و انجام مى‌دهند،كه هرگز اين تفكر برايم قابل قبول نبود و هر چند كارى انجام نمى‌دادم و كار اصلى را شهدا و رزمندگان عزيز با ايثار و از خودگذشتگى و با گمنامى براى رضاى خدا انجام مى‌دهند.

عزيزان من، مسئله‌اى كه در حال حاضر انقلاب اسلامى در آن درگير است وجود همه‌گونه توطئه در هر شكل است و اگر امروز ديديد افرادى به اسم حزب‌اللهى و يا مدافع انقلاب كارهائى خلاف حرف امام انجام دادند بدانيد اينها دشمنان انقلاب و امام هستند و امروز هر كس در خط امام و مطيع امام بود مدافع انقلاب و محرومين است و خطا و سوءاستفاده بعضى شما را مايوس از انقلاب نكند كه هر كس قصد خيانت و به هدر دادن خون شهدا داشته و به فكر كسب مقام و سوءاستفاده از ثمرات خون شهداست سزاى خيانت خود را خواهد ديد.

عزيزان مى‌دانم كه رفتنم براى شما مشقاتى دارد ولى بدانيد كه امانت‌دار بوديد و براى حفظ اسلام و رضايت خداوند صورت گرفت و انشاالله خداوند به شما بزرگواران صبر عنايت فرمايد.

  نظرات